1. Ruimtegebruik en ruimtegebrek
Het eerste rapport brengt het ruimtegebruik tot 2030 in kaart en kijkt vooruit naar 2050, op basis van vier economische scenario’s. De conclusie: er dreigt een tekort aan fysieke ruimte, zeker voor activiteiten die belangrijk zijn voor de verduurzaming van de haven.
Er is weliswaar nog wat ruimte beschikbaar (vooral op de Maasvlakte), maar daar is ook veel vraag naar vanuit andere sectoren. Bovendien ontstaat er een “mismatch” tussen het soort ruimte dat nodig is en wat er beschikbaar is, zowel qua timing als qua ligging. Een belangrijk aandachtspunt is de regio Europoort-Botlek. Hier moet veel bestaande industrie worden omgebouwd. Die overgangsfase vraagt tijdelijk extra ruimte.
2. Zeewaartse uitbreiding
Het tweede rapport is een technisch onderzoek naar de mogelijk-, en onmogelijkheden van een eventuele zeewaartse uitbreiding. Daaruit wordt duidelijk dat dit veel vragen oproept over stikstofruimte, natuurcompensatie en zandbeschikbaarheid voor de toekomstige waterveiligheid. Zo’n eventuele uitbreiding vraagt dus om een zorgvuldig besluitvormingsproces. Tegelijkertijd lijkt het een mogelijke oplossing voor inpassing van hernieuwbare energie en groene waterstofproductie.
Beide rapporten vormen samen de basis voor een bredere verkenning: hoe lossen we het ruimtegebrek op en verbeteren we tegelijkertijd de leefomgeving rond de haven? Daarbij worden verschillende oplossingsrichtingen onderzocht. Waaronder het intensiveren van het ruimtegebruik in het bestaande havengebied, de potentie van bestaande bedrijventerreinen in de regio en de mogelijkheden van een zeewaartse uitbreiding.
Downloads